Previous Page  16 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 48 Next Page
Page Background

SOLUTIONS.

magazine

16

Ik geloof dat het goed is om te kijken

naar het potentieel van de mensen die

je in dienst hebt. Daarnaast is het ook

belangrijk om te weten wat je als orga­

nisatie wil en hoe je mensen inzet om

tot een mooi resultaat te komen.

Het nadenken over competenties kan

daarin heel handig zijn.

Het werken met

competenties kan

heel verhelderend zijn

Het is mijn ervaring dat het werken met

competenties heel verhelderend kan zijn,

mits iedereen zich ervan bewust is dat

het gaat om een manier van denken en

niet om het doel zelf. Medewerkers in

een organisatie moeten weten wat er

van hun verwacht wordt en waar ze

naartoe kunnen groeien.

In een praktijk moet immers omzet be-

haald worden en winst gemaakt, oftewel;

er moeten resultaten worden geboekt.

Organisaties c.q. praktijken willen steeds

efficiënter werken. Medewerkers moeten

COMPETENTIEMANAGEMENT

WEL OF NIET?

Bij tijd en wijle google ik wel eens woorden als competentie­

management en dan ben ik benieuwd wat over dit onder­

werp geschreven wordt. Nu komen er in Google vooral

trainingen tevoorschijn die te maken hebben met

competentiemanagement. Uiteraard wordt er positief

gesproken over dit onderwerp.

breder inzetbaar worden. De sleutel tot

optimale inzetbaarheid van personeel is

in veel gevallen het verbeteren van het

functioneren en het veranderen van

gedrag van medewerkers.

Competentiemanagement is een middel

om functioneren en gedrag te optima­

liseren, door effectief (gewenst) gedrag

bespreekbaar te maken, te beoordelen

en te ontwikkelen. Om het totale geheel

van taken uit te kunnen voeren zijn er ver-

schillende functies met een bijbehorende

functiebeschrijving.

In een functiebeschrijving worden de

taken, verantwoordelijkheden en be-

voegdheden van een medewerker be-

schreven. De functies zijn geclusterd in

een functiegroep. Er is dus niet voor elke

functie een aparte beschrijving gemaakt.

In de beschrijvingen staan de resultaat­

gebieden en kernactiviteiten. Daaraan

gekoppeld worden afspraken gemaakt

over doelstellingen (zowel kwantitatief

als kwalitatief). In de functiebeschrijvingen

staat dus eigenlijk WAT er van een

medewerker wordt verwacht. En met

competenties beschrijf je HOE die resul­

taten bereikt moeten worden, bijvoor-

beeld op een patiëntgerichte manier.

AAN HET WOORD