

SOLUTIONS.
magazine
10
Ook in leiderschap stelt de leidinggevende een diagnose: wat
heeft mijn medewerker nou nodig om beter te worden in wat
hij doet? Samen met je medewerker in gesprek gaan over
kennis, vaardigheden, motivatie en zelfvertrouwen in de taken
die hij dient te verrichten in de praktijk. Je stelt als het ware
een behandelplan op en gaat dat uitvoeren. Dat is coaching!
Niet doen wat jij denkt dat nodig is; nee, je bespreekt de be-
hoeften van de medewerker, stemt jouw gedrag daarop af
en maakt samen afspraken om deze kennis en vaardigheden
te verbeteren dan wel te stabiliseren.
Acceptabele performance cyclus
Hier is sprake van Situationeel Leiderschap; het 1 op 1 ontwik-
kelen van je medewerkers. Dat hoef je natuurlijk niet zelf te
doen als je de luxe hebt van een praktijkmanager die dat voor
jou zou kunnen doen.
Bied deze persoon dan de mogelijkheid om deze verantwoor-
delijkheid verder uit te bouwen zodat er ook sprake kan zijn van
een acceptabele performance cyclus: spreek aan het begin van
het jaar uit wat de doelen zijn om dat jaar te gaan verwezenlij-
ken, voer tussentijds regelmatig coaching gesprekken (maxi-
maal 10 minuten), een mid-year functioneringsgesprek en een
waardig beoordelingsgesprek aan het einde van het jaar. Ja, dat
kost tijd….maar uiteindelijk heb je gedreven en enthousiaste
medewerkers nodig om je praktijk succesvol te laten renderen.
Durf daarom tijd (en soms euro’s) te investeren in je medewer-
kers, omdat zij het waard zijn!
LEIDERSCHAP EN
Leiderschap is een beïnvloedingsproces, niets
meer en niets minder. Het is samenwerken met
je mensen om hen te helpen hun doelen en
die van de organisatie te realiseren. Daar moet
je wel wat voor doen! Als praktijkeigenaar,
leading dentist of praktijkmanager dien je wel
over een aantal vaardigheden te beschikken
om je medewerkers hierin te sturen dan wel te
ondersteunen. Weet jij eigenlijk wel waar jouw
medewerkers de hele dag mee bezig zijn?
Heb jij - of beter - neem jij als leidinggevende de tijd om samen
met je medewerkers te bespreken wat jij van hen verwacht en
zij van jou verwachten in het uitvoeren van die taken om tot
het gewenste resultaat te komen? Hoe flexibel ben jij om ook
daadwerkelijk het gewenste leiderschapsgedrag in te zetten
zodat zij in kennis en vaardigheden kunnen groeien en hun
betrokkenheid toeneemt?
Ook in leiderschap
stelt de leidinggevende
een diagnose.