Previous Page  10 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 48 Next Page
Page Background

SOLUTIONS.

magazine

10

Ook in leiderschap stelt de leidinggevende een diagnose: wat

heeft mijn medewerker nou nodig om beter te worden in wat

hij doet? Samen met je medewerker in gesprek gaan over

kennis, vaardigheden, motivatie en zelfvertrouwen in de taken

die hij dient te verrichten in de praktijk. Je stelt als het ware

een behandelplan op en gaat dat uitvoeren. Dat is coaching!

Niet doen wat jij denkt dat nodig is; nee, je bespreekt de be-

hoeften van de medewerker, stemt jouw gedrag daarop af

en maakt samen afspraken om deze kennis en vaardigheden

te verbeteren dan wel te stabiliseren.

Acceptabele performance cyclus

Hier is sprake van Situationeel Leiderschap; het 1 op 1 ontwik-

kelen van je medewerkers. Dat hoef je natuurlijk niet zelf te

doen als je de luxe hebt van een praktijkmanager die dat voor

jou zou kunnen doen.

Bied deze persoon dan de mogelijkheid om deze verantwoor-

delijkheid verder uit te bouwen zodat er ook sprake kan zijn van

een acceptabele performance cyclus: spreek aan het begin van

het jaar uit wat de doelen zijn om dat jaar te gaan verwezenlij-

ken, voer tussentijds regelmatig coaching gesprekken (maxi-

maal 10 minuten), een mid-year functioneringsgesprek en een

waardig beoordelingsgesprek aan het einde van het jaar. Ja, dat

kost tijd….maar uiteindelijk heb je gedreven en enthousiaste

medewerkers nodig om je praktijk succesvol te laten renderen.

Durf daarom tijd (en soms euro’s) te investeren in je medewer-

kers, omdat zij het waard zijn!

LEIDERSCHAP EN

Leiderschap is een beïnvloedingsproces, niets

meer en niets minder. Het is samenwerken met

je mensen om hen te helpen hun doelen en

die van de organisatie te realiseren. Daar moet

je wel wat voor doen! Als praktijkeigenaar,

leading dentist of praktijkmanager dien je wel

over een aantal vaardigheden te beschikken

om je medewerkers hierin te sturen dan wel te

ondersteunen. Weet jij eigenlijk wel waar jouw

medewerkers de hele dag mee bezig zijn?

Heb jij - of beter - neem jij als leidinggevende de tijd om samen

met je medewerkers te bespreken wat jij van hen verwacht en

zij van jou verwachten in het uitvoeren van die taken om tot

het gewenste resultaat te komen? Hoe flexibel ben jij om ook

daadwerkelijk het gewenste leiderschapsgedrag in te zetten

zodat zij in kennis en vaardigheden kunnen groeien en hun

betrokkenheid toeneemt?

Ook in leiderschap

stelt de leidinggevende

een diagnose.