

SOLUTIONS.
magazine
3
Beste lezer,
Delegeren en communicatie, zijn volgens mij de twee punten waar de
grootste behoefte aan ondersteuning nodig is. Het runnen van een
praktijk, samenwerken, leidinggeven en het omgaan met patiënten zijn
in het dagelijks werk heel belangrijk. De patiënt is steeds mondiger
geworden. Daarom is communicatie nu meer dan ooit cruciaal om
patiënten te behouden en regelmatig terug te laten komen. Om die
behandeling te doen die u heeft geconstateerd, zonder concessies te
doen aan kwaliteit en prijs.
Het is dan ook van belang je patiënt goed te begeleiden vanaf het
moment dat ze binnenkomen, het behandelplan uitgebreid te bespreken
en daarbij te benadrukken dat niet elke behandeling meteen volgende
week hoeft te gebeuren. Faseren is het sleutelwoord, zo wordt het voor
de patiënt behapbaar.
Dat u als tandarts steeds meer delegeert aan mondhygiënisten en
preventie-assistenten is volgens mij dan ook onvermijdelijk. Het aantal
tandartsuren neemt af doordat een grote groep de komende jaren met
pensioen gaat en steeds meer jonge tandartsen parttime willen werken.
Met de hulp van mondhygiënisten en preventie-assistenten is het echter
prima mogelijk om de patiënten alle zorg te bieden die nodig is. Je moet
als tandarts kunnen inschatten wat voor type patiënt je voor je hebt en
hoe je dit het beste met hem of haar communiceert. Meer hierover leest
u in dit magazine.
Veel leesplezier!
Willem Leeftink
Director, Henry Schein Dental Business Solutions
VOORWOORD •
‘Personeel en communicatie,
je belangrijkste marketingtools’