

SOLUTIONS.
magazine
29
Wie is Christine Coullomb ?
Mijn ervaring binnen de tandheelkunde
is beperkt, maar ik heb altijd een gevoel
gehad voor menselijke relaties, en dit
heb ik ook altijd in mijn vorige jobs ge-
daan. In 2013 ontmoette ik Dr. A. Pulli.
Hij was op zoek naar een assistente met
mijn profiel, niet noodzakelijk met klini-
sche ervaring, om een nieuwe functie
van Smile Consulente te creëren.
Wat houdt die functie precies in?
Ik ben de eerste persoon waar de patiënt in de praktijk mee in
contact komt en eigenlijk begeleid ik deze in elke stap van de
consultatie. In een eerste fase bestaat dit uit een gesprek over
de noden van de patiënt, zowel puur medische als esthetische
wensen. Verder beantwoord ik alle vragen en doorlopen we
het door de arts voorgestelde behandelingsplan.
Waarom denk je dat het nodig is dat er binnen
de praktijk iemand over de esthetiek van een
glimlach praat ?
Er zijn twee belangrijke redenen. Ten eerste is het nog steeds
zo dat de tandarts een zekere « schrik » opwekt. Een patiënt
voelt zich in het algemeen meer op zijn gemak bij een assisten-
te die de tijd neemt om te luisteren. Ik krijg ook veel vragen
over pijn van een behandeling of het financiële plaatje ervan,
simpelweg omdat dit aan de arts niet wordt gevraagd.
Ten tweede is het ook een kwestie van tijd. Een eerste gesprek
met de patiënt duurt bij mij vaak een uur, waarvan slechts de
laatste 15 minuten samen met de arts verlopen. Eigenlijk doe ik
het grootste stuk van de consultatie en roep ik de hulp van de
tandarts enkel in waar echt nodig. Op die manier wint hij zelf
tijd en kan hij zich focussen op het werk in de stoel.
Wat is het geheim voor een optimale
communicatie met de patiënt ?
Niet zelf praten, maar vooral goed luisteren! De patiënt heeft
veel te vertellen, maar heeft duidelijk dat comfortgevoel nodig.
Wanneer een intake meer dan een uur duurt, is dat niet omdat
ik mijn uitleg rek, maar omdat bij de patiënt iets loskomt
wanneer over de glimlach wordt gesproken.
Ik zie dit nooit als verloren tijd, ook als daar niet meteen een
behandeling uit voortvloeit. Een patiënt die zich gerespecteerd
voelt, komt de praktijk vroeg of laat ten goede, in klantentrouw
of in het aanbrengen van nieuwe patiënten.
Hoe draagt de SmileMe aan
die communicatie bij ?
Ik gebruik SmileMe in elke fase van het gesprek over de glim-
lach. Met de Smile Analyse stel ik de juiste vragen en maak ik
een soort bewustzijn los rond de esthetiek van het eigen gebit.
Een Smile Simulatie toont in slechts 2 minuten wat een nieuwe
glimlach kan betekenen en geeft ons de nodige informatie over
wat de patiënt mooi vindt om hem een gepaste behandeling
voor te stellen. Het betrekken van de patiënt bij het visualiseren
van de behandeling draagt volgens mij enorm bij aan het feit of
diezelfde patiënt de behandeling uiteindelijk ook accepteert.
Verder gebruik ik de behandelingsvideo’s en voor-en-na-galerij
om de praktische kant te bespreken.
Wat heeft de integratie van SmileMe in
de praktijk als resultaat gehad ?
Iedereen binnen de praktijk is er beter van geworden. Eerst en
vooral voelt de patiënt zich beter begrepen in het behande-
lingsplan en het uiteindelijke resultaat. Vervolgens plaatst
de tandarts meer esthetische cases en biedt hij een beter
eindresultaat. Ten slotte heb ik als assistente mijn eigen rol
binnen de praktijk zien veranderen en heb ik echt het gevoel
bij te dragen aan een collectief succes.
Praktisch
De SmileMe- applicatie is verkrijgbaar via een éénmalige
softwarelicentie. Hieronder vallen ook de updates met extra
features die worden uitgebracht. De software is compatibel
met zowel Microsoft Windows als Mac OS.
Daarnaast worden ook opleidingen tot Smile Consulent
georganiseerd waarbij uitvoerig gebruik wordt gemaakt van
de communicatiesoftware.
Dentalliance producten
Training en begeleiding
Normale licentie
Extra licentie binnen dezelfde
praktijk/netwerk