Previous Page  29 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 48 Next Page
Page Background

SOLUTIONS.

magazine

29

Wie is Christine Coullomb ?

Mijn ervaring binnen de tandheelkunde

is beperkt, maar ik heb altijd een gevoel

gehad voor menselijke relaties, en dit

heb ik ook altijd in mijn vorige jobs ge-

daan. In 2013 ontmoette ik Dr. A. Pulli.

Hij was op zoek naar een assistente met

mijn profiel, niet noodzakelijk met klini-

sche ervaring, om een nieuwe functie

van Smile Consulente te creëren.

Wat houdt die functie precies in?

Ik ben de eerste persoon waar de patiënt in de praktijk mee in

contact komt en eigenlijk begeleid ik deze in elke stap van de

consultatie. In een eerste fase bestaat dit uit een gesprek over

de noden van de patiënt, zowel puur medische als esthetische

wensen. Verder beantwoord ik alle vragen en doorlopen we

het door de arts voorgestelde behandelingsplan.

Waarom denk je dat het nodig is dat er binnen

de praktijk iemand over de esthetiek van een

glimlach praat ?

Er zijn twee belangrijke redenen. Ten eerste is het nog steeds

zo dat de tandarts een zekere « schrik » opwekt. Een patiënt

voelt zich in het algemeen meer op zijn gemak bij een assisten-

te die de tijd neemt om te luisteren. Ik krijg ook veel vragen

over pijn van een behandeling of het financiële plaatje ervan,

simpelweg omdat dit aan de arts niet wordt gevraagd.

Ten tweede is het ook een kwestie van tijd. Een eerste gesprek

met de patiënt duurt bij mij vaak een uur, waarvan slechts de

laatste 15 minuten samen met de arts verlopen. Eigenlijk doe ik

het grootste stuk van de consultatie en roep ik de hulp van de

tandarts enkel in waar echt nodig. Op die manier wint hij zelf

tijd en kan hij zich focussen op het werk in de stoel.

Wat is het geheim voor een optimale

communicatie met de patiënt ?

Niet zelf praten, maar vooral goed luisteren! De patiënt heeft

veel te vertellen, maar heeft duidelijk dat comfortgevoel nodig.

Wanneer een intake meer dan een uur duurt, is dat niet omdat

ik mijn uitleg rek, maar omdat bij de patiënt iets loskomt

wanneer over de glimlach wordt gesproken.

Ik zie dit nooit als verloren tijd, ook als daar niet meteen een

behandeling uit voortvloeit. Een patiënt die zich gerespecteerd

voelt, komt de praktijk vroeg of laat ten goede, in klantentrouw

of in het aanbrengen van nieuwe patiënten.

Hoe draagt de SmileMe aan

die communicatie bij ?

Ik gebruik SmileMe in elke fase van het gesprek over de glim-

lach. Met de Smile Analyse stel ik de juiste vragen en maak ik

een soort bewustzijn los rond de esthetiek van het eigen gebit.

Een Smile Simulatie toont in slechts 2 minuten wat een nieuwe

glimlach kan betekenen en geeft ons de nodige informatie over

wat de patiënt mooi vindt om hem een gepaste behandeling

voor te stellen. Het betrekken van de patiënt bij het visualiseren

van de behandeling draagt volgens mij enorm bij aan het feit of

diezelfde patiënt de behandeling uiteindelijk ook accepteert.

Verder gebruik ik de behandelingsvideo’s en voor-en-na-galerij

om de praktische kant te bespreken.

Wat heeft de integratie van SmileMe in

de praktijk als resultaat gehad ?

Iedereen binnen de praktijk is er beter van geworden. Eerst en

vooral voelt de patiënt zich beter begrepen in het behande-

lingsplan en het uiteindelijke resultaat. Vervolgens plaatst

de tandarts meer esthetische cases en biedt hij een beter

eindresultaat. Ten slotte heb ik als assistente mijn eigen rol

binnen de praktijk zien veranderen en heb ik echt het gevoel

bij te dragen aan een collectief succes.

Praktisch

De SmileMe- applicatie is verkrijgbaar via een éénmalige

softwarelicentie. Hieronder vallen ook de updates met extra

features die worden uitgebracht. De software is compatibel

met zowel Microsoft Windows als Mac OS.

Daarnaast worden ook opleidingen tot Smile Consulent

georganiseerd waarbij uitvoerig gebruik wordt gemaakt van

de communicatiesoftware.

Dentalliance producten

Training en begeleiding

Normale licentie

Extra licentie binnen dezelfde

praktijk/netwerk